شریعت نیوز

SariatNewsAgency

پیشنهاد ویژه

به دیدگاه آقای صبور استانکزی کاندید پارلمانی مقیم در لندن با خبرگزاری شریعت نیوز

  • ۲۲۲

در افغانستان پس از طالبان تلاش شد برای زنان حمایت‌های حقوقی ایجاد شوند. اما مسئله‌ی اصلی هم‌چنان اصلاح فرهنگ مردسالار، اصلاح قوانین و اجرایی شدن این قوانین است این در حالی است که  گروه‌هایی مثل طالبان، حزب التحریر، القاعده و داعش از شاخ آفریقا گرفته تا جنوب آسیا و قفقاز، زن‌ستیز‌ند و نگرانی‌های زیادی نسبت به آینده‌ی دموکراسی و حقوق زنان در کل منطقه خلق کرده‌اند. در بُعد داخلی نیز مشکلات فراوانی فراروی حقوق زنان وجود دارند. بنابراین، سه عنصر مهمِ سنت/ فرهنگ مردسالار، دولت و اجرای قانون مورد توجه این یادداشت انداما در افغانستان جنبش زنان شکل نگرفته است. برای اولین بار ملکه ثریا، همسر شاه امان‌الله بود که در محافل سیاسی ظاهر شد و با شاه به سفر رفت. ملکه ثریا و شاه امان‌الله برای باسواد کردن زنان و اعاده‌ی حرمت زنان تلاش کردند. پس از آن در سیاست رسمی حکومت، حمایت از زنان به چشم نمی خورد. در دوران حکومت‌های چپی (کمونیست‌ها) حمایت از زنان در سیاست رسمی دولت بازتاب پیدا کرد؛ اما هیچ‌گاه در افغانستان جنبشی از میان زنان که بتواند دولت و مناسبات اجتماعی را به نفع زنان اصلاح کند، نداشته‌ایم. بدون جنبش زنان، واقعا نمی‌توان از حقوق زنان دفاع کرد، قوانین را اصلاح کرد، قوانین دموکراتیک را اجرا کرد، یا هم انتظار خوش‌بینانه داشت. برای پایان حقارت زنان در جامعه‌ی مردسالار و قبیله‌ای افغانستان که از جانب دیگر، کماکان در کام بنیادگرایی مذهبی به مثابه یک ایدیولوژی ضدزن فرومی‌رود، نیاز به ایجاد و تقویت جنبش زنان و حمایت‌های بین‌المللی وجود دارد. همین‌گونه، رهبری سیاسی اهمیت بسیار کلیدی در حمایت از زنان دارد؛ مثلا شاه امان‌الله خان در تاریخ افغانستان‌ و حمایت سلطان محمد پنجم از زنان مراکشی در برابر اسلام‌گراها در ۲۰۰۴، نمونه‌های برجسته‌ی حمایت رهبری سیاسی از زنان می‌باشند. مدافعان حقوق زن از یک طرف در جامعه با مانع فرهنگی مواجه ‌اند و از طرف دیگر، با دولت و ساختارهای حقوقی زن‌ستیز درگیر می‌باشند. فرهنگ مردسالار و ضدزن چنان قدرت‌مند بوده است که در بعضی موارد گروه‌های بزرگی از زنان، در برابر جنبش‌های مدافع حقوق زنان و جنبش‌های فمینیستی‌ به میدان آمده و از فرهنگ مردسالار حمایت کرده‌اند. عدم آگاهی و میزان از خودبیگانگی در میان گروه‌های زنان حکایت از تسلط سنت و فرهنگ مردسالار دارد. به عنوان مثال، در مراکش در برابر تظاهرات اتحادیه‌ی حرکت زنان در روز جهانی زن در سال ۲۰۰۰، اسلام‌گراها، به‌خصوص حزب عدالت و توسعه‌، زنان محجبه را به خیابان‌ها آوردند که از فرهنگ مردسالار حمایت می‌کردند. اما بالاخره اعتراض‌های زنان مراکشی سبب شدند که سلطان محمد پنجم در ۲۰۰۴ قانون را به نفع زنان اصلاح کند و این بزرگ‌ترین دست‌آورد زنان در تاریخ مراکش تلقی می‌شود: حق چندهمسری محدود شد، زنان حق طلاق حاصل کردند و سن ازدواج از ۱۵ به ۱۸ بالا برده شد. در افغانستان، وقتی فعالانِ حقوق زن دست به تظاهرات علیه قانوان احوال شخصیه زدند، محافظه‌کاران مذهبی، گروهی از زنان را به خیابان کشاندند که بر ضد زنان مخالف این قانون‌ شعار دادند. ببینید شما زنان بسیار رول برجسته در اسلام دارن این ب این معنی هست ک اگر یک خانم صدای خود را بلند می کند مردها نسبت یک مردی را بهتر بشنوند مثال میگم برایتان ملال را در جنگ میوند صدای خود را بلند کرد و این را یک شعری هم گفت که به این میوند شهید نشدی این یک شهر بود برای از این جوانان اینجا نقش یک خانم دختر را به شمار جامعه هزاره ها هم مرد نتوانسته جنگ فتح کنند اما یک صدا و یک خانم باعث پیروزی شکست انسان شده یا من شما را بگویم در وقت طالبان نوع ظهور کردن از قندهار تسخیر کردناین ها یک بار بطرف هرات هجوم بردن ولی متاسفانه در هرات یک تعداد گروها و سازمان های بودن که بر  علیه طالبان قیام کردن تا این بود که طالبان را به عقب راندن اینجا که رسیدن یک خانم زمان یک مسجد جلسه داشتن یک خانم داخل شد چادر خود را گرفت و به سر یک طالب و جوان گذاشته گفت این چادر من را تو میگیری عمامه خودرا ب من بده و شما چقدر بی غیرت هستی  آنجا جنگ هست و شما در مسجد مجلس میکنید  همینجا بود که اساسات جوانان به طور خورد جنگ هرات به گروپ ها فسخ شد اینجا یک نقش بسیار مهم هست

انتهای پیام/م 

انتشاردهنده** صالحی 

موضوع اول

موضوع دوم

موضوع سوم

موضوع چهارم